Blog

HOE KAN IK DIGITAAL EN/OF ELEKTRONISCH FACTUREREN?

HOE KAN IK DIGITAAL EN/OF ELEKTRONISCH FACTUREREN?

Stuurt u op dit moment uw factuur (op papier) per post? Krijgt u van uw afnemer weleens het verzoek voor een digitale of elektronische factuur?

Er zijn veel voordelen om elektronisch te factureren. Het bespaart u papier, tijd en geld. De factuur hoeft u immers niet meer af te drukken, in een enveloppe te stoppen, te frankeren en naar de post te brengen. Met boekhouden doe je online kunt u per debiteur aangeven of de factuur op papier moet worden afgedrukt of automatisch naar een specifiek e-mailadres van de afnemer gemaild moet worden. Deze e-mailfactuur kan vergezeld gaan met een bijlage, bijvoorbeeld de algemene leveringsvoorwaarden. Een kopie (bcc) kan automatisch naar uzelf worden gezonden. Waar moet u rekening mee houden?

Boekhouden doe je online biedt de mogelijkheid om de factuur als pdf bij te sluiten bij de e-mail en automatisch te verzenden.

Wat is het verschil tussen een digitale- en een elektronische factuur?

Een digitale factuur is meestal in de vorm van een PDF. In plaats van papier stuurt u een e-mail met de PDF-factuur bijgesloten. De ontvanger kan de PDF afdrukken of gebruiken om deze automatisch met behulp van scan & herken-technieken in zijn of haar boekhouding in te lezen.

Een elektronische factuur is een bestand (XML), dat bedoeld is om automatisch in te lezen in de administratie van de debiteur. Daarvoor hoeft geen scan & herken-techniek te worden gebruikt. Dit bespaart de afnemer tijd en kosten. De afnemer dient dan wel boekhoudsoftware te hebben die het inlezen van UBL-facturen ondersteunt.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van online boekhouden? Stuur dan een bericht met je contactgegevens naar info@boekhoudendoejeonline.nl

  • Tags :